Stagebezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Deimann - WaarBenJij.nu Stagebezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Deimann - WaarBenJij.nu

Stagebezoek

Door: Tamara Deimann

Blijf op de hoogte en volg Tamara

21 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag geschreven heb. Dus het werd maar eens tijd dacht ik. En met vier dagen weekend moet dat wel lukken. Maandag hebben ze hier de dag van de Revolutie dus dat is een extra vrije dag voor ons.
Inmiddels heb ik er flink wat stagedagen opzitten. Het lesgeven gaat steeds beter al moet ik nog steeds wennen aan de Surinaamse manier.
Vorige week hebben met interventies gehad met Rika, de vrouw die ons begeleid. Dat was erg interessant maar duurde voor mij veelste lang aangezien ajax om 3 uur zou spelen. Gelukkig kon ik met twee medestudenten die hier zitten mee om daar ajax te kijken dus heb ik maar een half uur gemist.
Daarna hebben we daar lekker gebarbecued met z'n alle. De barbecue was zelf in elkaar geknutseld met een aluminium bak met kolen en een rooster erboven. Dankzij Hubertine en Maarten hadden we heerlijke hamburgers en sateetjes.
Verder hebben we veel aan school gezeten het weekend, want dat gaat helaas ook in Suriname gewoon door.
Vrijdag avond hebben we weer geprobeerd uit te gaan en nu met succes. Wij stapten om 23.30 in de taxi en hadden verwacht dat het feest al in volle gang was als we daar zouden aan komen. Niets was minder waar. We waren rond 0.00 de eerste in club Touche. Aangezien een Malibu cola omgerekend €2,50 was, wilden we het nog even aankijken. Rond half 2 's nachts kwam het feest op gang. Er stonden vooral veel Nederlanders op de dansvloer. Het was een goed feestje en we hebben het laat gemaakt. Na drie dagen weekend stond er weer een stageweek voor de deur.
Maandag was een vrij rustige dag met veel repetitie waardoor ik bijna in slaap viel. Dinsdag hadden de kinderen maar tot 10 uur les want de juffen zouden een vergadering hebben.
Dat wilde wij wel eens meemaken dus vroegen wij of we ook deze vergadering mochten bijwonen.
We werden vriendelijk welkom geheten door het schoolhoofd. Ze heette Tine en Morgen(Tamara in het Surinaams) welkom.
Als er een discussie wordt gevoerd schreeuwen de juf net zo erg als dat ze voor de klas staan. Om 12 uur hadden we het gezien en zijn we weggegaan.
Woensdag krijgen we altijd les van Hospitanten (stagiaires) Erg leuk om te zien. Het is alleen jammer dat we meestal een half uur moeten wachten op hun les voordat hun begeleider er is. Vervolgens doen ik en de kinderen dus een half uur niets. Best vermoeiend.
Ook zouden de kinderen op woensdag gym hebben maar de gymjuf was met een kind naar de EHBO omdat hij een schaar in z'n oog had gekregen.
De kinderen wilde dolgraag dat ik de gymles zou geven. Dus dat heb ik vol enthousiasme gedaan. Het was alleen jammer dat ik m'n lange broek aan had die wat te strak was dus het ging niet heel erg soepeltjes. De kinderen en ik hebben in ieder geval erg gelachen.
Vandaag stond er stagebezoek van Rika op het het programma.
Van te voren was ze al op de Floraschool geweest bij Tatjana en Larissa, via sms-contact hadden we vernomen dat het goed was gegaan. Laat die Rika maar komen dachten Hubertine en ik. Mijn mentor had de kinderen van te voren goed geïnstrueerd. Als er een kind was dat zich zou 'aanstellen' dan zou ze ze na de les even afranselen. Je begrijpt wel dat ik 17 super lieve kinderen had toen Rika langs kwam. De les ging goed en daar was ik erg blij. Daarna heb ik bij de les van Hubertine gekeken. Deze lieve jongens en meisjes waren iets minder lief (waarschijnlijk niet goed geïnstrueerd) maar Hubertine heeft dit goed opgepakt en ze goed in het gareel gehouden.
Dit weekend moet er veel aan school gebeuren helaas. Maandag moeten we wat verslagen inleveren. Maar voor nu staat er wedstrijdje van Ajax op de planning en dat mijn vriendin over 5 dagen hier is, is ook een goed vooruitzicht.

Liefs,

Tamara

  • 21 Februari 2013 - 20:11

    Eugenie Deimann:

    Ben blij dat het stage bezoek goed verlopen is, dat geeft de burger moed! Denk je dat je mentor ze echt afgeranseld zou hebben ? Dat hoop ik toch niet. Liefs en een dikke kus

  • 21 Februari 2013 - 20:51

    Toos Koolen:

    Ah Tam super dat je stagebezoek goed verlopen is. Als ik het zo lees gaat het er hier op school toch wel iets rustiger aan toe gelukkig!! Nog even hard werken dit weekend dan is San er snel!! Liefs en dikke kus

  • 21 Februari 2013 - 21:48

    Sandra Koolen:

    He schat,

    Terwijl ik dit bericht schrijf komt ajax achter te staan.. Je moet ze iets harder aanmoedigen.. Nog een paar nachtjes dan ben ik er, bereidt je maar voor ;) hihi...
    Ben blij dat je langzaam aan je draai begint te vinden op je stage.. En had stiekem wel gedacht dat je stagebezoek goed zou gaan!! Hier is het weer berenkoud dus laat die zon maar komen!!! Ga lekker genieten van je lange weekend schat!! En heb 1-2 gezegd voor Ajax dus even duimen...

    Dikke kus en knuffel <3

  • 22 Februari 2013 - 11:26

    Otto Kos:

    Klinkt heel interessant allemaal. Leuk om een wat andere 'wereld' qua onderwijs te zien. Machtig. Aanmoedigen had helaas geen effect, Ajax er uit....Veel plezier, leer zoveel mogelijk en vergelijk het.. Neem dan de best of both worlds mee.

  • 22 Februari 2013 - 15:41

    Floris Deimann:

    fijn dat je stage leuk is hoop dat je het nog even vol houd tot san bij je is hoop dat jullie het heel gezellig krijgen

  • 23 Februari 2013 - 00:26

    Tamara Deimann:

    Bedankt allemaal voor jullie reacties.
    @ Otto, leuk dat je reageert. Het is zeker interessant, denk dat ze veel kunnen leren van het Nederlandse onderwijs. Alleen jammer dat ze daar niet altijd voor open staan. Sommige dingen laat ik ook maar aan me voorbij gaan want het is soms schrijnend om te zien.
    En Ajax, tjaa typisch dat als ze het bijna niet meer kunnen verpesten het toch doen.
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Als student aan de pabo heb ik gekozen voor een minor global education waarin ik drie maanden stage ga lopen in Suriname

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 5862

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

24 Januari 2013 - 20 April 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: