Bezoekje aan de markt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Deimann - WaarBenJij.nu Bezoekje aan de markt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Deimann - WaarBenJij.nu

Bezoekje aan de markt

Door: Tamara Deimann

Blijf op de hoogte en volg Tamara

03 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Na twee dagen naar stage te zijn geweest had ik weekend. Welgeteld vier dagen, iets wat ik al jaren niet heb meegemaakt. De eerste dag heb ik dan ook lekker geslapen. Helaas moesten we de auto die we hadden gehuurd omruilen dat wisten we van te voren. Nu hebben we een Toyota funcar. Een leuk klein blauw autootje waar we ons prima in kunnen vervoeren.
Inmiddels ken ik de straten best goed, borden die verwijzen naar het centrum bijvoorbeeld kennen ze hier niet.
Terwijl ik de auto aan het omruilen was kwamen we opa nog tegen die juist zijn auto ging inleveren voordat hij naar Zanderij ging om terug te vliegen naar Nederland.
Meneer Ruben die de auto verhuurd heeft ons beloofd ons te bellen als er weer grotere auto's beschikbaar zijn.

Eenmaal terug bij het huis was de stroom uitgevallen, vorige week hebben we dat meerdere malen meegemaakt maar dat was overdag. Nu was het 's avonds en was het toch een beetje eng.
Als de stroom hier uitvalt komen gelijk onze vleermuis vrienden langs. Dus voordat hij naar binnenvloog snel de deuren dichtgedaan en zijn we een film gaan kijken.

Sinds ik hier ben waardeer ik de wasmachine in Nederland heel erg. In plaats van naar de sportschool kan je hier ook gewoon je was doen. Eerst moet je 8 emmers water van boven halen want in het regenwater zitten wormpjes en die vind ik liever niet in me kleren. Na dat te hebben gedaan moet ik een kwartier wachten tot de was gedraaid is. Daarna alles uitspoelen en met wasverzachter doen. Als je dat hebt gedaan ben je al meer dan een half uur verder en moet je de kleren per 2 stuks in de centrifuge doen. Erg fijn dat er op mijn witte shirts toen gele vlekken zaten maar er niets geels in zat. De was doen maakt mij hier dus niet erg blij.

Zaterdag waren we van plan om de markt aan de waterkant te gaan bezoeken. Dit is ook gelijk de laatste keer geweest.
Terwijl we er aankwamen zagen we als allereerst 100 kuikentjes piep en die waren niet op de radio maar die zaten met ze alle in een kartonnen doos. Vier dozen op elkaar, het zag er niet erg comfortabel voor ze uit.
Daarna moesten we over een mega grote regenplas heen waarna er van allerlei geuren me neus in kwamen. Van modderwater, tot lekwater van de vissen tot stinkende groente en fruit. Gingen we weer terug door de waterplas of liepen we verder in de hoop dat het minder werd? Een groot dilemma maar we hebben de goede keus gemaakt om door te lopen. Blijven staan was geen optie want iedereen was naar ons aan het schreeuwen terwijl we met ons hand voor ons neus stonden.
Op elk kraampje ligt het zelfde groente en fruit en er zijn wel honderden kraampjes. Toen we terug wilden lopen zijn we heel erg veel aangesproken. Iemand vroeg zelfs of ik wilde vechten ik heb voor deze keer gepast.
Een hele ervaring maar niet voor herhaling vatbaar.

Daarna lekker geluncht bij een Italiaan, in de avond de hele avond bij 't Vat gezeten en lekker cocktails gedronken.

Vandaag wilde we naar de kwattamarkt, maar ik durfde het avontuur niet aan. Was erg moe en heb even ajax gekeken. De meiden zijn wel gegaan en gaven aan dat daar wel een goede sfeer hing en alles er schoon en netjes was. Wel voor herhaling vatbaar dus.

Morgen begint stage weer en zullen we deze keer tot en met donderdag naar stage gaan.
Ik zal van de week een update geven over de belevenissen op stage.

Liefs,

Tamara

  • 06 Februari 2013 - 20:57

    Sandra Koolen:

    Liefje,

    Wat heb je dat weer lekker verteld, nog 20 dagen dan kan je mij alles laten zien!!
    Hoe is het weer daar? Hoop niet al te veel regen..
    Geniet nog even van je rust straks kom ik he stalken.

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Als student aan de pabo heb ik gekozen voor een minor global education waarin ik drie maanden stage ga lopen in Suriname

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 5845

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

24 Januari 2013 - 20 April 2013

Stage in Suriname

Landen bezocht: